Május utolsó hetében fontos feladat vár a Miskolci Egyetem Szenátusára, hiszen Prof. Dr. Torma András rektornak 2021. február 11-én lejár a mandátuma, így új egyetemi vezetőt kell választania az egyetem legfontosabb döntéshozó testületének. A Miskolci Egyetem hivatalos lapja, a MEgazin mindkét pályázóval interjút készített. Az alábbiakban a Prof. Dr. Horváth Zitával készült beszélgetést olvashatják.
- Mit tart a legfontosabb momentumnak eddigi életpályájában, ami predesztinálja a rektori tisztségre?
- Az egyetemen eltöltött hallgatói, oktatói és egyetemi vezetői létet tartom a legfontosabbnak.
- Mi volt a motivációja, hogy pályázzon rektornak?
- A több mint 20 év alatt megszerzett szakmai tapasztalat, valamint az elköteleződés az intézmény iránt.
- Egy nagy átalakulás előtt áll egyetemünk. Milyen előnyei származhatnak ebből? Milyen veszélyeket tartogathat az alapítványi fenntartás?
- A változások mindig rejtenek magukban kockázatokat, de ott van bennük a megújulás lehetősége. Az új modell rugalmasabb gazdálkodást jelent, nagyobb mozgásteret a saját bevételszerzésre, anyagiakban is mérhető teljesítményértékelést. Mindehhez új szemléletre, sok munkára, elköteleződésre van szükség. A hallgatók és a leendő hallgatók szinte semmit sem fognak érzékelni, hiszen államilag támogatott képzésben is tanulhatnak, ugyanolyan ösztöndíjak várják őket, mint eddig. Ha esélyt kapok a rektori programom megvalósítására, pezsgőbb campusélet, magasabb színvonalú szolgáltatások várják a nálunk tanuló magyar és külföldi hallgatóinkat. A veszélyt abban látom, ha nem tudunk élni a lehetőségekkel, amik ránk várnak.
- Mely területen van szükség a legnagyobb változásra? Mik a legsürgetőbb intézkedések?
- Lejár 2020-ban az egyetem Intézményfejlesztési Terve. Ez alkalmat ad arra, hogy megtervezzük a jövőnket. A rektori pályázatomban ezt már felvázoltam, de az egyetemi stratégiát együtt kell megalkotnunk.
- Melyek a fejlesztési irányok és kitörési pontok az egyetem számára? A képzési portfólióban tervez-e változásokat?
- Néhány új képzés indítása mellett a képzések tartalmának modernizálását látom szükségesnek, pl. olyan szabadon választható kurzusok indítását - szaktól függetlenül -, amelyek azokat a kompetenciánkat fejlesztik, amelyek relevánsak a munkaerőpiacon. Nyelvtudás nélkül nem lehet ma boldogulni, szükség van arra, hogy hallgatóink ezen tudását is fejlesszük. Az egyetem sokszínűségét mindenképpen megtartanám, de erősíteni kell a karok közötti együttműködést.
- Hogyan látja, megfelelő-e a jelenlegi működési szerkezet? Tervezi-e új karok létrehozását, esetleg régiek összevonását?
- Én azon az állásponton vagyok, hogy jó döntést megfelelő helyzetértékelést követően lehet hozni. Korai lenne még új kar alapításában dönteni, vagy meglévőeket összevonni. Ha bizalmat kapok a szenátustól, vezető kollégáimmal közösen megalkotjuk az egyetem középtávú stratégiáját, ebben kell meghatározni a kari struktúrát is. Ugyanakkor azt gondolom, hogy önmagában nem a struktúra dönti el egy szervezet hatékony működését, hanem a mögötte álló emberek.
- A Miskolci Egyetem egyik nagy értéke és vonzereje a sokszínű hallgatói élet. Hogyan támogathatja ezt egy rektor?
- Noha valóban sokszínű hallgatói élet jellemzi egyetemünket, de ezen lehet még javítani. A Selmeci Hagyományok fontosak, de csökkent a vonzerejük a hallgatók körében, ezen változtatni kell. Több közösségi - kulturális, sport stb. - programra van szükség. Jobban be kell vonni a hallgatókat, akiket ez motivál, a kutatói munkába, pályázatokba. A Miskolci Egyetemi Napok az én hallgatói időszakomban sokkal vonzóbb rendezvény volt, mint manapság. A szolgáltatások színvonalán javítani kell, ebben én partnernek tekintem a hallgatókat.
- Hallgatók nélkül nincs egyetem. Mit kíván tenni a minél sikeresebb beiskolázás érdekében?
- Az elmúlt években javult a beiskolázási tevékenysége az egyetemnek, de még ennél is intenzívebb munkára van szükség. Már az általános iskolában meg kell fogni a diákokat, nemcsak közvetlen beiskolázási kampányokat kell folytatni, hanem olyan programokat megvalósítani, amivel felhívjuk magunkra a figyelmet. Javítani kell a PR-tevékenységünkön, jobbak vagyunk, mint amilyennek látszunk.
- Hogyan emelhető tovább az oktatás színvonala? Mi kell ahhoz, hogy a kiadott diplomák értéke növekedjen?
- Utaltam már arra, hogy vannak olyan kompetenciák (problémamegoldó képesség, csapatmunka, kommunikációs képesség stb.), amelyekre szaktól függetlenül szüksége van egy munkavállalónak, mert ezektől versenyképes a munkaerőpiacon, beleértve a nyelvtudást. Ezek nélkül ma már nem lehet boldogulni. A képzéseket frissíteni szükséges. A vírushelyzet megmutatta a távolléti oktatás fontosságát, van még e téren fejlődési lehetőségünk, e-learning tananyagokat is kell ehhez fejleszteni. El szeretném érni, hogy több neves külföldi professzor forduljon meg nálunk. Terveim között szerepel egy oktatói életpályamodell kialakítása, ami motiválttá teszi az oktatói kart. Motivált oktatók a hallgatókat is motiválttá tudják tenni.
- Végül, összefoglalóan mi az a jövőkép, ami rektorként vezérelni fogja? Milyen Miskolci Egyetemet szeretne látni mandátuma végén?
- Ma a Miskolci Egyetem hallgatói létszámát tekintve az első 10-12 intézmény között van az országban, pályázati aktivitását tekintve 5., 6. A duális képzésben élenjárók vagyunk, a 3. hely a miénk. A demográfiai folyamatokat ismerve, hallgatói létszámnövekedéssel nem számolhatunk, még optimista becslés szerint is csökkenés várható pár éven belül. Mindent megteszek azért, hogy minimalizáljam a veszteséget. Szeretném, ha növelni tudnánk a külföldi hallgatók számát. További potenciált látok a felnőttképzésben. A tudományos aktivitásunk nem rossz, de van még itt tennivaló. Minél több pályázatot kell elhoznunk a következő 7 éves EU-s ciklusban, valamint meg kell tartani a hazai kiválósági pályázaton elért eredményeinket. Amit szeretnék látni a ciklus végén, az egy gazdaságilag stabil, sokszínű képzési portfólióval rendelkező, hazai rangsorokban előkelő helyen álló felsőoktatási intézmény, egyre javuló nemzetközi ismertséggel és elismertséggel. Megkerülhetetlen szereplője a felsőoktatásnak, a térség fejlődésének katalizátora. Öt év egy ember életében nem kevés, bár hamar elmegy, de egy intézmény életében rövid távnak számít. Mindent nem lehet megvalósítani egy ötéves rektori ciklus alatt, de lehet maradandót alkotni.
Fotó: MH/Bodnár Patrícia