EFOP-3.2.14-17-2017-00005
„Nyelvkaland ME”
Előzmények
A Miskolci Egyetem egyik kiemelt küldetése, hogy régiónk számára magas szintű nyelvismerettel és kiváló pedagógiai tudással rendelkező tanárokat képezzen. Az Egyetem folyamatosan együttműködik a térség középiskoláival, kiemelten segítve a hátrányos helyzetű diákok nyelvtanulását. Ennek szellemében valósul meg 2018. és 2021. között a Miskolci Egyetemen a „NYELVKALAND ME – Nyelvtanulással a boldogulásért” elnevezésű, EFOP 3.2.14-2017-00005 azonosító számú projekt. A Miskolci Egyetem 16 Borsod-Abaúj-Zemplén megyei, köztük 7 miskolci középiskolát vont be a „Nyelvkaland ME” projektbe.
Megvalósítás
A középiskolákban angol és német nyelvi csoportoknak tartottak egyetemi nyelvszakos hallgatóink tanórán kívüli élményfoglalkozásokat, érdekessé és élménnyé téve számukra a nyelvtanulást. A projekt keretében félévente Élménynapot szerveztünk a projektben részt vevő középiskolai tanulócsoportok számára a Miskolci Egyetem campusán. A pandémia miatt az 5. projektfélévben az élményfoglalkozások digitális formában, a 6. projektfélévben pedig online élményfoglalkozási napok keretében valósultak meg.
Az angol és német nyelvi élményfoglalkozások, élménynapok és élményfoglalkozási napok az ME BTK Modern Filológiai Intézetében és Tanárképző Intézetében, illetve Idegennyelvi Oktatási Központjában dolgozó oktatóinak, valamint nyelvszakos hallgatóinak a közreműködésével kerültek lebonyolításra. Ezek során a középiskolai diákoknak az élményalapú pedagógia szellemiségében alkalmuk nyílt a különböző nyelvi készségeik játékos keretek között történő fejlesztésére.
Az alkalmazott élménypedagógiai módszerek segítségével a tanulók nyelvtudása és nyelvtanulás iránti motivációja is fejlődött, elősegítve ezzel azt, hogy a tanulásban sikereket érjenek el, hozzájárulva ezzel későbbi munkaerő-piaci érvényesülésükhöz, az esélyegyenlőség javulásához és a régió fejlődéséhez.EFOP-3.2.14-17-2017-00005
Eredmények
A Nyelvkaland ME projekt 2018-as indulása és 2021-es lezárása között csaknem négy év telt el. Nagyon kalandos évek voltak ezek nemcsak a projekt, hanem általában a nyelvtanulás szempontjából is, számos ellentmondással és nehézséggel, ezért még tudatosabban kellett dolgoznunk a nyelvtanulási projekt sikere érdekében.
A nehézségek ellenére a projekt zárására megvalósult az előirányzott monitoring mutatók és műszaki-szakmai eredmények teljesítése: 16 középiskolában összesen 3009 középiskolai tanuló került bevonásra, akik összesen 60 középiskolai nyelvszakos pedagógus és 51 egyetemi hallgató, illetve a projektben résztvevő egyetemi oktatók közös munkájával megtartott félévenként 24 óra élménypedagógiai foglalkozáson vettek részt. A bevont tanulók közül a projekt hat féléve alatt összesen 2891 tanuló fejezte be sikeresen, a tervezett módon projektet. Emellett kidolgozásra került 1 új képzési módszertan, és megvalósult a tanulók nyelvtudásának és motivációjának fejlesztése, a hallgatók szakmódszertani fejlesztése és a nyelvtanárok élménypedagógiai-módszertani továbbképzése.
Az ellentmondások és nehézségek ellenére elmondhatjuk, hogy teljesült a Szakmai tervben megfogalmazott jóslat: a projektet egészen más emberek fejezik be, mint akik elkezdték. Azokban a résztvevőkben, akik rövidebb vagy hosszabb ideig, illetve mindvégig jelen voltak, minőségi változás történt, sokkal bátrabban fordultak el a hagyományos módszerektől a kreatív, élményalapú megoldások irányába. Így a nyelvtanulás egyben személyiségfejlődést is eredményezett, és eredményesen megvalósította a projekt jelmondatát: „Nyelvtanulással a boldogulásért.”
Miskolc, 2021. június 25.
További információ:
Dr. Pataki Éva
projektmenedzser, egyetemi adjunktus
+3620/385-2910
Dr. Bikics Gabriella
szakmai vezető, egyetemi docens
Szeles Judit
pénzügyi vezető