Egyetemünkön tartott előadást Branden Snyder

írta Tóth Orsi, 2016. március 9–énMegosztás: FACEBOOKMegosztás: TWITTERMegosztás: GOOGLE+

CAMPUS

Az Afroamerikai Történelem Hónapja rendezvénysorozat keretében érkezett egyetemünkre Branden Snyder, közösségszervező, a Michigan United amerikai szervezet vezetője, aki február 24-én a fekete kisebbség történelméről, a közösség szerveződéséről és az életükben fontos szerepet játszó zene jelentőségéről tartott előadást a hallgatóknak.

Egyetemünkön tartott előadást Branden Snyder

„Az emberi történetekben és azok megéneklésében erő rejlik, ami hozzásegít a változásokhoz.”

Branden Snyder közösségszervező előadása a ME BTK Tanárképző Intézete által szervezett Társadalom Igazságosság Felelősségvállalás program részeként

Az Afroamerikai Történelem Hónapja rendezvénysorozat keretében érkezett egyetemünkre Branden Snyder, közösségszervező, a Michigan United amerikai szervezet vezetője, aki február 24-én a fekete kisebbség történelméről, a közösség szerveződéséről és az életükben fontos szerepet játszó zene jelentőségéről tartott előadást a hallgatóknak. Az előadássorozat célja, hogy bemutassa az európaiak számára a detroiti közösség helyzetét, problémáit, annak érdekében, hogy egy szerteágazóbb kép alakulhasson ki az amerikai civilizációról.

Az 1920-50-es években Detroit még fontos járműipari központ volt, autók, és a II. világháború idején repülőgépek készültek itt, amely gazdasági virágzásnak mintegy két millió városlakó örülhetett. Mára sajnos hatalmas változás ment végbe a gazdaságban, és a Michigan állambeli Detroit családjainak 67%-a a szegénységi küszöb alatt él. Az Egyesült Államokban a gyermekszegénység itt a legmagasabb. A családok 1/3-a funkcionális analfabéta, és egyre nagyobb számban hagyja el a várost a lakosság. Igaz a belváros az utóbbi időkben fejlődött, de a külkerületekben nem volt tapasztalható előrelépés.

A Michigan United szervezetét szakszervezetek, egyházak, kisvállalkozások és különböző közösségek alkotják. A szervezet azért dolgozik, hogy megerősítsék a demokratikus értékeket az egész államban. Közösségszervezésük során arra törekszenek, hogy helyi lakosok bevonásával közösen tudjanak erőfeszítéseket tenni céljaik elérése érdekében. Munkájuk során igyekeznek a különböző ügyekhez kapcsolódóan az emberek történeteit megismerni, nap, mint nap ezzel foglalkoznak. Abban hisznek, hogy ezekben a történetekben erő rejlik, ami a változások eléréséhez szükséges.

Az előadó közösségszervezőként külföldi tapasztalatokat is szívesen gyűjt, ezért a miskolci Avas-lakótelepen is részt vett terepszemlén, ahol saját lakóhelyéhez hasonlóan még bőven található fejlesztendő élettér.

A közösségszervezés története összekapcsolódik az Egyesült Államokban élő fekete kisebbség történelmével, akik először 1619-ben érkeztek Virginiába, mint rabszolgák. A rabszolgaság 1787-ben lett illegális az északi területeken, ahová sokan akartak átszökni a délen fogva tartottak közül. 1880-ban, amikor az amerikai kongresszus megtiltotta rabszolgák behozatalát Afrikából, még nem szüntette meg a rabszolgaság létezését az országban. A rabszolgák több ízben fellázadtak, de ezeknek a lázadásoknak a többsége nem volt sikeres. A leghíresebb a Denmark Vesey-féle lázadás volt 1822-ben, aminek névadóját 30 társával együtt akasztották fel a rendszer elleni konspiráció vádjával.

A rabszolgák észak felé menekülve egy nagyon kifinomult rendszerét használták a jeleknek és szimbólumoknak, ami megmutatta, hogy melyik út vezet a szabadság felé. Az egyik leghíresebb ilyen rendszer az Underground Railroad földalatti vasúthálózata volt. A menekülő rabszolgák támogatást kaptak a többi rabszolgától, akik elbújtatták őket szükség esetén. Onnan tudták, hogy hol biztonságos elbújni, hogy egy dalt énekeltek ennek jelzésére. A legnépszerűbb ilyenkor énekelt dal volt a „Wade in the water” (https://www.youtube.com/watch?v=vg_8L96E3eU ). Ha ez szólt, az azt jelentette a rabszolgák számára, hogy még nem biztonságos előbújni a rejtekhelyről.

Az amerikai polgárháború idején a legnagyobb konfliktust az adta, hogy a déli rabszolgatartó államok gazdasága jórészt a rabszolgákon alapult, míg az északi iparosodottabb államokban illegális volt a rabszolgatartás. Lincoln elnök meggyilkolása után a Ku Klux Klán nevű terrorszervezet létrejöttének az volt a célja, hogy megfélemlítsék a felszabadított fekete lakosságot, ne szavazhassanak, ne lehessen saját vállalkozásuk sem. A polgárháborút követő években hoztak pár jogi szabályozást a kisebbség helyzetének tisztázására, de nem alkalmazták azokat még nagyon sokáig. És ekkor születtek azok a szegregációs törvények is, amelyek nyomán a feketék nem használhatták ugyanazokat az intézményeket és szolgáltatásokat, mint a fehérek. Amit igénybe vehettek, az is sokkal alacsonyabb színvonalú volt, mint a fehéreké. Nagyon elterjedt gyakorlat volt a Ku Klux Klán létezése idején az afro-amerikaiak elleni lincselés is, felgyújtották a házaikat, fellógatták őket a fákra, melyeket érdekes módon, képeslapokon is megörökítettek.

A kisebbség tagjai különböző eszközökkel próbáltak javítani helyzetükön. Különféle szervezeteket hoztak létre, petíciókat nyújtottak be, de a kultúra eszközével is igyekeztek változást elérni. Az egyik leghatékonyabb eszközük a szegregáció leküzdése terén a jazz volt. Mint például John Coltrane, „Alabama” c. száma (https://www.youtube.com/watch?v=saN1BwlxJxA), amit 1963-ban írt, amikor Birmingham városában egy feketék által látogatott templom ellen követtek el merényletet. A John Coltrane-hez hasonló előadók megtagadták, hogy olyan bárokban játszanak, ahonnan a feketék ki voltak tiltva. Európai turnéik során is nyíltan beszéltek az őket érő megkülönböztetésről. Sokan közülük Európában váltak igazán híres előadóvá. A kisebbség számára így a zenén keresztül nyílt lehetőség arra, hogy elmondják a történeteiket, a történelem során először.

Billie Holiday 1939-ben írta „Strange fruit” c. számát (https://www.youtube.com/watch?v=Web007rzSOI), mely a déli gyümölcsökön függő gyümölcsökről, az általuk szimbolizált fellógatott afro-amerikaiakról szól.

1947-ben született meg az első olyan törvény, ami feloldotta azt a korlátozást, hogy feketék és fehérek nem járhattak pl. ugyanabba az iskolába. Az ezzel kapcsolatos optimizmust szimbolizálja Sam Cook „Change is gonna come” c. száma, amely a szabadságot, a reményt hordozza magában arra vonatkozóan, hogy egyszer mindannyian egyenlők leszünk. https://www.youtube.com/watch?v=wEBlaMOmKV4

Azonban ezt követően sem szűnt meg a feléjük irányuló rendőri brutalitás, a merényletek, a szegregáció.

Nina Simone „Missisipi Goddam” c. száma arról szól, hogyan támadta a kormányzat a fekete ellenállókat. https://www.youtube.com/watch?v=fVQjGGJVSXc Ebben az időszakban vált híressé Martin Luther King, aki először toborzott össze közösségi szervezőként 10 ezres tömegeket annak céljából, hogy felszólaljanak a szabadságukért.

1963-ban indult el egy hullám, melynek eredményeként a fekete előadók zenéje Detroitból és Chicagóból kiindulva az egész világon elterjedt. Olyan zenészekről van szó, akik nem tudták volna megvenni a belépőt arra a helyre, ahol felléptek. Martha Reeves száma (https://www.youtube.com/watch?v=CdvITn5cAVc ) arról a kettősségről szól, amit a bennük lakozó fájdalom, szegénység, de egyúttal az öröm jelentett. Egy tüntetésre való felhívást foglal dalba, ami a mozgalom jelentőségét hivatott hangsúlyozni, és az emiatt érzett boldogság érzését.

Azonban elérkezett Martin Luther King meggyilkolásának napja (1968. ápr. 4.). Emiatt óriási fájdalom, méreg és reménytelenség volt bennük. De a King által hordozott üzenetek is megmaradtak, a béke az öröm. Ebből a kettősségből született a funk zenei irányzat, mely a jazz alapjaiból kiindulva nőtte ki magát önálló zenei műfajjá.

James Brown dalai ebben a stílusban pedig azt az időszakot jelenítik meg, amikor először büszkék lehettek ezek az emberek. Büszkék a hajukra, a bőrükre, és már merték vállalni a származásukat.  (https://www.youtube.com/watch?v=c5BL4RNFr58 )

A polgárjogi mozgalmak utáni időkben Detroitban óriási szegénység volt. Hiába jött létre jogi egyenlőség, próbáltak harcolni a változásért a szegénységet illetően is. A hatalmas munkanélküliség okozataként az elvándorlók által hátrahagyott házakban drogfüggők és fiatalokból álló bandák töltötték el napjaikat. Az emberek kezdték megelégelni a folytonos bandaháborúkat, a kilátástalan életet, és valami újban próbáltak értelmet, önkifejezést keresni. A Fekete Párducok Pártjának megjelenésével ekkor egy olyan amerikai radikális csoport erősödött meg, akiknek célja az volt, hogy az Államokban emberszámba vegyék a feketéket. Ehhez köthető a Sly & the Family Stone dalának üzenete, mely szerint bőrszíntől függetlenül megvalósítható az együttműködés. (https://www.youtube.com/watch?v=YUUhDoCx8zc )

A Black Panther Party a fekete polgárokkal szembeni rendőrségi erőszak ellen lépett fel. Akciókat szerveztek, amelyek a szegény fekete állampolgárok életkörülményeit javították. Fekete öltözetet és fegyvert viseltek. Sokszor kerültek összetűzésbe a rendőrséggel.

A hip-hop akkor kezdte meg hódító útját a ’80-as években, amikor a feketék már úgy érezték, hogy számukra is megvan a lehetőség a kitörésre. A zenében is kifejezték, hogy jobb lehet az életük, de meg kell küzdeniük érte. A hip-hop dalok többsége az optimizmus és a fájdalom kettős érzéséből született, a stílus egyik legjelesebb képviselője Stevie Wonder. (https://www.youtube.com/watch?v=Ncbp-Gsrp4k )

Azóta sok változás is történt az afroamerikaiak helyzetét illetően, már fekete elnököt is választottak, vannak fekete milliárdosok is, de a zene mai napig meghatározó, ami végigkíséri küzdelmes történelmüket.

CAMPUS: ajánló

az utolsó 4 cikk • összesen 550 cikkből

  • Kortárs Hangon 2023 Nemzetközi Irodalmi pályázat

    Kortárs Hangon 2023 Nemzetközi Irodalmi pályázat • 474 napja

    Az Eszterházy Károly Egyetem már 19. éve szervezi a Kortárs Hangon Nemzetközi Irodalmi Pályázatot, melyen a határainkon túli egyetemek magyar hallgatói is többször sikeresen szerepeltek. A nemzetközi irodalmi pályázat vers és kispróza műfajban kínál lehetőséget tehetséges hallgatóknak. A pályázat célkitűzése, hogy a Kárpát-medencében magyar nyelven tanuló egyetemi hallgatóknak anyanyelvápoló tehetséggondozó fórumot biztosítsanak.

  • Történelmi sporteseményre készül a Miskolci Egyetem

    Történelmi sporteseményre készül a Miskolci Egyetem • 595 napja

    Miskolc, 2022. szeptember 9. - A 2022-es Európai Egyetemi Játékokon elért kimagasló eredményeihez gratulált sportolóinak a Miskolci Egyetem vezetése és a MEAFC sportklub.

  • Állami elismerést kaptak a Miskolci Egyetem oktatói

    Állami elismerést kaptak a Miskolci Egyetem oktatói • 616 napja

    A Miskolci Egyetem öt tanára is állami elismerést kapott az államalapítás ünnepén. Az augusztus 20. alkalmából adományozható kitüntetéseket Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter és Vitályos Eszter, a tárca parlamenti államtitkára adta át Budapesten, a Pesti Vigadóban.

  • Pont Ott Parti karonfogva a Miskolci Egyetemen

    Pont Ott Parti karonfogva a Miskolci Egyetemen • 653 napja

    Könnyed bemutatkozó programokkal, fiatalos koncertekkel, ingyenes programsorozattal készül a Miskolci Egyetem a 2022-es ponthatárhúzásra. A miskolci Pont Ott Parti az Egyetemvárosban várja a fiatalokat július 21-én, csütörtökön délután 5 óra és este 11 óra között.

Megjelenik havonta

5000 példányban

Felelős kiadó

Prof. Dr. Horváth Zita rektor

Főszerkesztő

Konyári György

Szerkesztő

Berényi Barbara

Képszerkesztő

Kiss Viktor

Angol nyelvi lektor

Oláh Zsófia

Korrektor

Szenderák Bence

Munkatársak

Berényi Barbara, Balázs Zsófia, Fülöp Petra, Hedrich László, Kiss Viktor, Kecsmár Gergő, Molnár Balázs, Rada János, Venczel-Tóth Evelin, Zsiga Bianka, Smolnicki Szilárd, Oláh Zsófia, Siroki Andrea, Somoskői Dóra

ISSN

2064-3691

Tel.

06-70-866-4618, 06-46-565-111/18-30