Olaszország egy magyar diák szemével

írta Bodnár Márton , 2015. március 12–ánMegosztás: FACEBOOKMegosztás: TWITTERMegosztás: GOOGLE+

AKTUALITÁSOK

A MEgazin honlapján olyan beszámolókat olvashat a Kedves Olvasó, amelyeket Erasmus, illetve Erasmus+ programban részt vett hallgatók készítettek. A második beszámoló Bodnár Márton olaszországi kalandjaiba nyújt bepillantást.

Olaszország egy magyar diák szemével

„A világ egy könyv, és akik nem utaznak, csupán egyetlen oldalát olvassák.”

Lehet, hogy a Szent Ágostontól való idézet elcsépelten hangzik, azonban az Erasmus program alatt szerzett élményeim miatt mégis úgy gondolom, hogy a szó szoros értelmében igaz. Ezért élménybeszámolóm középpontjába közösségi tapasztalataimat és utazásainkat helyezném.

Az élet úgy hozta, hogy külföldi utazásom Olaszország leghíresebb és kulturális szempontból legjelentősebb vidékén, Toscanában kezdhettem meg. Ez a régió ad otthont a világhírű Firenzének, amely hosszú évszázadokon át volt a világ kulturális és pénzügyi központja. Utóbbit legjobban példázza, hogy hazánk fizetőeszköze, a forint, is ennek a városnak a nevéből ered. Emellett alkalmam nyílt ellátogatni a pisai ferdetoronyhoz, San Gimignanóba, az ezer torony városába, valamint Sienába, melynek óvárosa lélegzetelállító látványt nyújt.

Ezt követően, vonattal átszelve az országot, megérkeztem Bariba, ahol Erasmusos félévemet töltöttem. A két országrész közötti különbségek azonnal szembetűntek, hiszen egy etnikai szempontból rendkívül sokszínű, nyüzsgő város fogadott. Az egyetem (LUM) egy Baritól 20 km-re fekvő hangulatos kisvárosban található, Casamassimában. Az egyetemről érdemes tudni, hogy egy rendkívül korszerű, jól felszerelt magánegyetemről van szó, amelyen a híres milánói Bocconi egyetem professzorai tanítanak. A közösségi élet szempontjából Bari ideális választás, mivel a városi egyetemen ötszáznál is több külföldi diák fordul meg szemeszterenként, így kiváló lehetőség nyílik külföldi diákokkal való ismerkedésre, kapcsolatok kialakítására.

A Bariban működő ESN (Erasmus Student Network) programjaiban is részt vettem, melyek közül egyet kiemelnék, mivel rendkívül hasznosnak tartom. Egy nyelvtanulást és kapcsolatépítést elősegítő, hetente megtartott rendezvényről van szó. Középpontjában az idegen nyelvű szóbeli kommunikáció áll, amelyet különböző vetélkedőkön keresztül, kötetlen formában gyakorolhatnak a résztvevők. Továbbá e diákok által szervezett kirándulások keretében látogattunk el Alberobellóba, Materába és a „dél Firenzéjének” tartott Leccébe. A meglátogatott városok szépségein túl, felejthetetlen élmény volt közel száz, különböző nemzetiségű diákkal együtt utazni. A szervezet rendezett több nemzetközi vacsorát, ahol megízlelhettem a különböző nemzetek ételkülönlegességeit. Részt vettem sporteseményeken is, mind játékosként, mind pedig nézőként. Felejthetetlen élmény volt számomra 55000 Bari szurkolóval együtt örülni egy-egy gólnál.

Említésre méltó továbbá dél olasz életmód, melyhez hozzá tartozik a bárokban elfogyasztott reggeli (eszpresszó és sütemény), a délutáni szieszta, ami miatt 1 és 5 óra között megáll az élet, a boltok bezárnak, az emberek családjuk társaságában ebédelnek. A parkok a hét minden napján az idős emberektől hangosak, akik nagy csoportokban, teljes átéléssel, már-már vérre menő kártyacsatákat vívnak. A tengerparti sétányon rengetegen sportolnak, sétálnak, pihennek nap, mint nap. Mindezek a dolgok egy magyar szemével nézve furcsának tűnhetnek, Bariban azonban teljesen hétköznapiak. Nem is beszélve a városi piacról, amely leginkább egy időutazáshoz hasonlítható. Már maga a piac épülete is tradicionális, amikor pedig belépünk, rengeteg helyi termelővel és halásszal találjuk szembe magunkat, akik hangszálukat nem kímélve próbálnak eladni olyan helyi specialitásokat, mint például a friss helyi narancs és olívabogyó, valamint a frissen fogott halak és kagyló.

A Bariban eltöltött első hónap után, már mi magunk kezdtünk utazásokat szervezni a többi diákkal karöltve. Első komolyabb úti célunk Málta szigetvilága volt, amit azért választottunk, mert néhány napra, kisebb csomaggal rendkívül alacsony áron repülhettünk oda Bariból. A szállásunk is kedvező árú volt, hiszen áprilisban utaztunk, ami nem számít főszezonnak, valamint csoportos kedvezményt is kaptunk. A szigeten fantasztikus időjárás és meglepően színes ország fogadott minket, mind kulturális, építészeti, mind pedig turisztikai szempontból. A városokban sétálva nehéz volt eldönteni, hogy vajon még Európában, vagy már Afrikában járunk-e. Nappal közös kirándulások keretében jártuk be a szigeteket, esténként pedig együtt készítettünk vacsorát és szórakoztunk.

A máltai kirándulás sikerén felbuzdulva, következő hónapban Szardíniát vettük célba. Az oda út során felfedeztük a sziget páratlan természeti szépségeit, és a meleg időjárás apropóján az év első tengerben fürdésére is sor került. Ez a kirándulás leginkább a kikapcsolódás jegyében telt.

Júniusban a vizsgáké volt a főszerep, melyek sikeres teljesítése után Szicília felé vettük az irányt, ahol az ott tanuló Erasmusos diákok biztosítottak nekünk szállást Cataniában. Velük közösen jártuk be a sziget keleti részét, meglátogattuk többek között Taorminát, az üdülőparadicsomot, valamint Siracusát és Cataniát. A partvidék építészetére jelentős hatással voltak az ókori görögök, melynek eredményeként szinte úton útfélen egy ókori műemlékbe botlottunk. Ebbe a környezetbe ékelődik bele Catania városa, mely az Etna vulkán kövéből épült fel, ezért az épületek szinte mindegyike teljesen fekete. Természetesen kihagyhatatlan volt az Etna megmászása is. A mintegy 3300 méter magas vulkán még a jó kondícióban lévő embereket is kihívás elé állítja. 2400 méter fölött az volt az ember érzése, mintha a Holdon sétálna. A világszerte ismert Keresztapa című film forgatási helyszíneinek felkeresése szintén vissza nem térő lehetőséget jelentett.

A Bariban töltött hat hónap különösen fontos részévé vált az életemnek. Amellett, hogy felsőfokon sikerült elsajátítani az olasz nyelvet, szakmai szempontból is újszerű élmény volt ez a periódus. A közös programok során összekovácsolódott a társaság, megismertük egymás szokásait, megtanultuk elfogadni a kultúrából adódó különbségeket. Az együtt megszervezett kirándulások alkalmából fontos szerepet játszott az egymásra utaltság és a többiek segítése. Számomra teljes hozzáállásbeli változást jelentett ez a lehetőség, megtanított másképp tekinteni a világra. Ezek olyan tudást jelentenek minden hallgató számára, így számomra is, amelyet az iskolapadból lehetetlen megszerezni.

AKTUALITÁSOK: ajánló

az utolsó 4 cikk • összesen 613 cikkből

• Kortárs Hangon 2023 Nemzetközi Irodalmi pályázat

Kortárs Hangon 2023 Nemzetközi Irodalmi pályázat • 471 napja

Az Eszterházy Károly Egyetem már 19. éve szervezi a Kortárs Hangon Nemzetközi Irodalmi Pályázatot, melyen a határainkon túli egyetemek magyar hallgatói is többször sikeresen szerepeltek. A nemzetközi irodalmi pályázat vers és kispróza műfajban kínál lehetőséget tehetséges hallgatóknak. A pályázat célkitűzése, hogy a Kárpát-medencében magyar nyelven tanuló egyetemi hallgatóknak anyanyelvápoló tehetséggondozó fórumot biztosítsanak.

• Történelmi sporteseményre készül a Miskolci Egyetem

Történelmi sporteseményre készül a Miskolci Egyetem • 593 napja

Miskolc, 2022. szeptember 9. - A 2022-es Európai Egyetemi Játékokon elért kimagasló eredményeihez gratulált sportolóinak a Miskolci Egyetem vezetése és a MEAFC sportklub.

• Állami elismerést kaptak a Miskolci Egyetem oktatói

Állami elismerést kaptak a Miskolci Egyetem oktatói • 613 napja

A Miskolci Egyetem öt tanára is állami elismerést kapott az államalapítás ünnepén. Az augusztus 20. alkalmából adományozható kitüntetéseket Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter és Vitályos Eszter, a tárca parlamenti államtitkára adta át Budapesten, a Pesti Vigadóban.

• Pont Ott Parti karonfogva a Miskolci Egyetemen

Pont Ott Parti karonfogva a Miskolci Egyetemen • 651 napja

Könnyed bemutatkozó programokkal, fiatalos koncertekkel, ingyenes programsorozattal készül a Miskolci Egyetem a 2022-es ponthatárhúzásra. A miskolci Pont Ott Parti az Egyetemvárosban várja a fiatalokat július 21-én, csütörtökön délután 5 óra és este 11 óra között.

Megjelenik havonta

Korrektor

Szenderák Bence

Munkatársak

Berényi Barbara, Balázs Zsófia, Fülöp Petra, Hedrich László, Kiss Viktor, Kecsmár Gergő, Molnár Balázs, Rada János, Venczel-Tóth Evelin, Zsiga Bianka, Smolnicki Szilárd, Oláh Zsófia, Siroki Andrea, Somoskői Dóra