A Miskolci Egyetemen 2013-ban kezdődött el a duális képzések akkreditációját és tananyagfejlesztését megalapozó projekt, amelynek eredményeként három karunkon, összesen 9 alapképzési (BSc) szakon, 2015 szeptemberében megkezdődhetett az új típusú oktatás. A sikeres felvételi eljárások eredményeként 50 elsőéves hallgató kezdete meg ebben a formában tanulmányait.
A fejlesztő munka céljai szlogenszerűen megfogalmazva:
„A GYAKORLAT A LEGJOBB TANÍTÓMESTER!”
„A TUDÁS A LEGJOBB TANACSADÓ!”
A két mondat a duális képzés lényegét és két oldalát adja vissza.
A duális képzésben a hallgató évente átlagosan 26 hetet tölt el az egyetemen, ahol az alapozó elméleti és módszertani ismereteket szerzi meg. A vállalati gyakorlati képzés pedig, átlagosan 22 hét időtartamú.
A duális képzésben a diákot hallgatói tanulmányi szerződés köti az egyetemhez és a gyakorlati képzőhellyel is szerződéses jogviszonyba kerül. A képzés teljes időtartama alatt a hallgató jövedelemhez jut, amely a tanulmányi költségek egy részének a fedezetét is biztosíthatja. Ez nem jelent előzetes elkötelezettséget a jövőbeni munkahely kiválasztásában, de a vállalatok a legjobb hallgatók megtartására törekedve, álláslehetőséget is felkínálhatnak a diplomát szerző kiváló hallgatóknak.
A duális képzés előnyei a hallgatók számára:
· anyagi juttatást, „fizetést” kap a képzés teljes időtartamára, ami segít finanszírozni az önköltséget, vagy az egyéb képzési kiadásait;
· az egyetemi tanulmányokkal egy időben szakmai gyakorlatot szerez, ami előnyt jelent az álláskeresésnél, hiszen nem fog pályakezdőnek számítani;
· a képzés végén a vállalattól akár állásajánlatot is kaphat;
· jobban megismeri a szakma gyakorlati oldalát.
A duális képzés előnyei a vállalatok számára:
· a vállalatok/intézmények közvetlen részvétele a hallgatók képzésében, gyakorlati szemléletmódjának alakításában;
· a munkaerő piaci partnerek a képzés végén olyan munkaerőt vehetnek fel, akit már nem kell betanítani.
A vállalati és intézményi partnerek száma közel 100, és folyamatosan növekszik a csatlakozó gyakorlati képzési helyet biztosító partnereink száma.
A Miskolci Egyetem akkreditált duális képzései:
Műszaki Anyagtudományi Karon: http://www.mak.uni-miskolc.hu/dualis-kepzes-/
- anyagmérnöki szak (öntészeti szakterület)
Gazdaságtudományi Karon: http://gtk.uni-miskolc.hu/
- gazdálkodás és menedzsment szak
- nemzetközi gazdálkodás szak
- pénzügy – számvitel szak
- kereskedelem és marketing szak
- turizmus – vendéglátás szak
Gépészmérnöki és Informatikai Karon: http://gepesz.uni-miskolc.hu/
- logisztikai mérnök szak
- mérnökinformatikus szak
- programtervező informatikus szak
A képzések száma jelentősen bővülni fog, mivel 2016 őszétől a Műszaki Földtudományi Kar és a Gépészmérnöki és Informatikai Kar valamennyi alapképzési területén elindulnak új duális képzések.
A Miskolci Egyetem a felsőoktatási duális képzések kialakításában, saját képzésein keresztül – a sokszínű képzési választékával - vezető szerepet szeretne betölteni a régióban. A gyakorlatorientált képzés megvalósítása és hatékony működtetése a közép- és felsőfokú képzési intézmények (egyetem és középiskolák) valamint a gazdasági szereplők (gyakorlati képzőhelyek) újszerű együttműködésére épül. A duális képzés kiemelt résztvevője a gyakorlati oktatást felvállaló vállalat – intézmény. A vállalkozások - intézmények bevonása és az akkreditált gyakorlati képzési helyek kialakítása nélkül a rendszer nem működtethető.
Ennek érdekében az oktatási tér szereplőinek együttműködésre kell lépniük a közös célok hatékony munkamegosztás keretében történő megvalósítása érdekében.
Ezen koordinált együttműködés kereteinek megteremtése érdekében, a Miskolci Egyetem gesztorként magára vállalta, egy regionális Duális Képzési Hálózat megalapítást és fenntartását. Az UNI - DUO Chartánk ennek formális kereteit is megteremtette. Az UNI – DUO Charta regionális szinten szeretné megteremteni a duális képzést felvállaló, képzési színtereket létrehozó, működtető oktatási intézmények és vállalkozások együttműködését.
A képzéseink elvi, módszertani integrációját és kiemelkedő minőségét biztosító UNI – DUO Modellünk megkönnyíti partnereink és hálózati tagságunk együttműködését is.
A ME elkötelezett a különböző Karain elindított duális képzési programjai fenntartása és a felhalmozott tudás - tapasztalat megosztása tekintetében.
AZ ELÉRT LEGFONTOSABB SZAKMAI EREDMÉNYEK
A duális képzések kialakítás és elindítása:
o Sikeres akkreditációs eljárások végrehajtása, amelynek eredményként a Miskolci Egyetem 9 alapképzési szakán megindultak a duális képzések
o A karok szakmai sajátosságainak megfelelő egyedi duális képzési modellek kerültek kialakításra. Ezek megvalósították a különböző méretű és szakember igényű vállalkozások – intézmények együttműködésének célszerű kezelésének rendszerét. (multinacionális cégek, szakmai szövetségek, szakmai klaszterek, KKV-k)
o A duális képzések előkészítése és megvalósítása tapasztalataira építve az Egyetem más karai is elindultak a saját képzési rendszereik akkreditációja megvalósításához.
o Kialakult egy, a duális képzés módszertanát és szabályait ismerő belső szakértő csoport és koordinációs mechanizmus.
Pályaorientációs tevékenység:
o Az egyetem pályaorientációs tevékenysége tudatosabbá vált.
o A pályaorientációs tevékenység integrálódott a különböző képzési szintek között, az átjárhatóság lépcsőinek megteremtésével. (FOSZ, Bsc, MSc)
o A pályaorientációs munka kiterjesztése a középiskolák fiatalabb (nem csak végzős) évfolyamainak hallgatóira és azok speciális célcsoportjaira. (lányok, természettudományos érdeklődésűek, információhiányos elmaradott térségek, a régió határain élők, stb.)
o A Miskolci Egyetem képzéseinek bemutatása érdeklődést felkeltő módszerekkel. (látványórák, érdekes gyakorlati alkalmazások, karrier lehetőségek, mobilitási lehetőségek, Nyári Akadémiák)
o Miskolc vonzerőinek bemutatása és összekötése a Miskolci Egyetemmel.
o Középiskolai jártasság- és kompetenciamérés módszerének kialakítása, ill. mintamérések végrehajtása, elemzése középiskolai tanárokkal együttműködve.
Munkaerő piaci aktivitás fokozása:
o A térségi munkaadók szakemberigényeinek pontosabb megismerése.
o A munkaadókkal való szorosabb együttműködés a képzések tartalmának, az elvárt kompetenciák kialakítása terén.
o Gyakorlatorientált kurzus elemek kifejlesztése és kipróbálása.
o Gyakorlati képzési helyek elektronikus allokációs rendszerének kifejlesztése.
Tehetséggondozás:
o A TDK rendszer továbbfejlesztése a gyakorlatalapú oktatás feltételeinek megfelelően.
o Egyéni kompetencia fejlesztés
Lemorzsolódás kezelés:
o A hallgatói lemorzsolódás szűrése, elemzése és értékelése egyetemi rendszerének kialakítása és az első mintamérések végrehajtása.
o A teljesítményproblémákkal küzdő hallgatókkal való szisztematikus foglalkozás metodikai alapjainak megteremtése.
o Felzárkóztató kurzusok és konzultációk megszervezése.
o Lemorzsolódó hallgatók pályaorientációja az intézményen belül.
Duális Képzési Hálózat építése:
o Az UNI – DUO Charta kidolgozása, amely a duális képzés színtereinek (középiskola, szakképző intézmények, vállalkozások és egyéb munkaadók) együttműködése kereteit adja meg.
o Közös feladatok megtalálása és megoldása jó gyakorlatainak elterjesztése.
o Hálózati együttműködés előnyeinek érvényesítése.
o Duális képzési partnerek felkutatása és az együttműködés kialakítása.
o Kari duális mentor hálózat felállítása és működtetése.
Oktatásfejlesztés:
o Duális akkreditációs anyagok kidolgozása.
o A duális tantervi hálók megtervezése, a gyakorlati képzési helyekkel való szoros együttműködés keretében.
o Felzárkóztató kurzusok tananyagainak kidolgozása.
o Új duális képzési tananyagok kidolgozása.
o Új e-learning anyagok elkészítése.
A projektben a Konzorciumi Partnerek tevékenységének eredményeként, az alábbi fő indikátorok teljesültek:
o Pályaorientációs tevékenységgel elért középiskolások száma: 5.800 fő
o Regisztrált középiskolások száma: 3.293 fő
o Új beiskolázási módszerek (látványórák, nyári táborok, kompetenciamérések): 20 alkalommal, 11 féle programmal
o A projekt megvalósításba bevont gazdasági szereplők száma: 98 vállalkozás és intézmény
o A projektben résztvevő egyetemi oktatók száma: 180 fő
o Új tananyagok: 30 db
o Új e-learning tananyagok: 10 db
o Új gyakorlati oktató helyek száma: 54 db
o Felzárkóztató kurzusok: 30 féle
o Szülői értekezlet középiskolákban: 24 alkalom
o Propagandaanyag: 18.000 db szórólap és kiadvány
o Összes pályaválasztási rendezvény: 72 alkalom
o Duális képzési tananyagok: 32 db
o Tehetséggondozási módszertani anyagok: 4 db
o Tehetséggondozási programok: 4 db
o Lemorzsolódás kezelési akciók: felzárkóztató kurzusok 30 féle
o Munkaerő piaci kezdeményezések: 15 db
o Duális hálózatépítés: 115 vállalat, intézmény és iskola